Loading...
 

Timing w sytuacji kryzysowej

Sytuacja kryzysowa zawsze jest naruszeniem stabilności organizacji i jej wizerunku. Towarzyszy jej na początku chaos, bez względu na opracowane wcześniej strategie zarządzania. Wynika to z faktu natłoku napływających informacji lub sporadycznych i niepełnych danych. Każda sytuacja kryzysowa weryfikuje, czy organizacje autentycznie radzą sobie z nagłym i nieprzewidywalnym stanem, czy też zapowiedzi, jak dobrze są przystosowane, były tylko idealnym modelem trudnym do wdrożenia w rzeczywistej sytuacji. Miernikiem sprawności przygotowania i skuteczności reagowania jest czas przepływu informacji i wypracowania mechanizmu podejmowania decyzji.

Szczególnym przypadkiem kryzysu, w odpowiedzi, na który żadna firma nie wyjęła opracowanego wcześniej i złożonego w sejfie planu, jest oczywiście pandemia koronawirusa SARS-CoV-2. Szybkie reagowanie zostało oparte na gotowych rozwiązaniach osadzonych w formalnych przepisach związanych ogólnie z zagrożeniem epidemicznym i koniecznością ochrony zdrowia. Jednakże w przypadku prowadzenia biznesu nigdy wcześniej nie były testowane rozwiązania zamknięcia poszczególnych branż oraz wirtualizacji i digitalizacji pracy na taką skalę.

Timing w sytuacji kryzysowej w organizacji zamyka się w definicji „złotej godziny”, której źródłem jest medycyna ratunkowa. Tak samo jak w przypadku ratowania życia pacjenta decyduje czas, tak i w przypadku przedsiębiorstw działania operacyjne podjęte na samym początku zadecydują o rozmiarze szkód i końcowym rezultacie zarządzania sytuacją kryzysową. Sytuacje kryzysowe mają to do siebie, że wywołują nadreakcję, emocjonalność i początkowo wysoką mobilizację, która szybko ulega obniżeniu. Reguła "złotej godziny" często jest trudna do zrealizowania dla organizacji, gdyż wymaga działań typu "gaszenia pożaru". Szczególnym przypadkiem okazał się kryzys wywołany pandemią COVID-19, kiedy pracownicy organizacji, o elestycznej kulturze organizacyjnej uruchomili natychmiastowy przepływ informacji, system reagowania, kordynowania działań i formułowania rozwiązań dla pracowników, klientów i pozostałych interesariuszy. Duże organizacje o bardziej tradycyjnych schematach działania nie poradziły sobie z nową sytuacją, popadając chaos. "To, co powinniśmy zrobić teraz, aby przygotować się na trudną przyszłość i zapewnić właściwe działania liderów, to wyposażyć ich w samoświadomość, poruszyć samorefleksję i głębokie zrozumienie swojego wpływu na innych" [1]. Kształtowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na "gotowość" jest kluczowe dla zarządzania sytuacją kryzysową. Warunkiem jednak jest określenie procedur postępowania, zdefiniowanie ról, wyznaczenie odpowiednich liderów – przed wystąpieniem kryzysu. W kulturę organizacyjną powinien być wpisany stale dopracowywany dokument określany jako "Manual kryzysowy".

Definicja 1: „Złota godzina”


W 1961 roku R. Adams Cowley wprowadził termin "złota godzina", określający czas, w jakim pacjent w stanie zagrożenia życia powinien znaleźć się w miejscu, gdzie możliwe jest udzielenie mu specjalistycznej pomocy. Pamiętajmy, czas "złotej godziny" nie liczy się od momentu dotarcia zespołu ratunkowego do pacjenta, lecz od chwili wystąpienia zagrożenia (np. wypadku, urazu).

Do kanonu działań operacyjnych organizacji i instytucji, które powinny być przestrzegane w czasie „złotej godziny”, wpisują się następujące wytyczne [2].

Diagram kanonu działań operacyjnych realizowanych w „złotej godzinie”. Opracowanie własne na podstawie Deloitte - Taktyczna rozgrywka: Jak skutecznie reagować w sytuacjach kryzysowych? CFO Insights. Źródło: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/rozwiazania-dla-cfo/articles/cfo-insights/jak-skutecznie-reagowac-w-sytuacjach-kryzysowych.html
Rysunek 1: Diagram kanonu działań operacyjnych realizowanych w „złotej godzinie”. Opracowanie własne na podstawie Deloitte - Taktyczna rozgrywka: Jak skutecznie reagować w sytuacjach kryzysowych? CFO Insights. Źródło: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/rozwiazania-dla-cfo/articles/cfo-insights/jak-skutecznie-reagowac-w-sytuacjach-kryzysowych.html(external link)

Uwaga 1: „Złota godzina” w zarządzaniu komunikowaniem


„Złota godzina” jest czasem na wypracowanie strategii działania dla zarządu, menedżerów i pozostałych grup pracowników – na kolejne godziny i dni. Ważnym obszarem strategii jest utrzymanie płynności finansowej firmy a dyrektor finansowy (chief financial officer, CFO) przyjmuje rolę eksperta i decydenta w kontaktach z interesariuszami zarówno zewnętrznymi (jednostki bankowe, inwestorzy, wspólnicy, klienci), jak i wewnętrznymi (pracownikami) w zarządzaniu sytuacją kryzysową [2].

Uwaga 2: Dokument wspólnego obrazu operacyjnego


Podstawowym działaniem w czasie kryzysu jest komunikacja, nawet jeżeli jest ona początkowo lakoniczna. Nie wystarczy jednak reagować na bieżący rozwój sytuacji kryzysowej. Każda organizacja powinna mieć opracowany plan. Stworzenie takiego dokumentu „dokument wspólnego obrazu operacyjnego” komunikacji w kryzysie jest wysiłkiem, ale i nagłą potrzebą, a w kolejnym kroku nowego modelu biznesu (patrz Polecane). Transparentna komunikacja wymaga, aby w dokumencie określić listę kluczowych, rzetelnych informacji dostępnych wszystkim członkom sztabu lub zespołu zarządzającego, odnosząc się do czterech obszarów: stanu informacji, stanu zrealizowanych i planowanych działań, poziomu uprawnień decyzyjnych oraz warunków finansowych i wsparcia instytucjonalnego [2].

Uwaga 3: Dobra praktyka


Dobrą praktyką w procesie komunikowania w sytuacji kryzysowej jest operowanie „dokumentem obrazu operacyjnego” komunikacji, z uwagi na przejrzystość jednolitego zestawu informacji. Usprawnia to bieżący przepływ informacji do wszystkich członków zespołu, jak i pozwala na transparentną komunikację z pozostałymi grupami interesariuszy. Warunkiem skuteczności takiego rozwiązania jest stała aktualizacja zmieniających się informacji i danych. Korzyścią jest możliwość monitorowania rozwoju sytuacji w oparciu o zweryfikowany stan danych [2].

Informacja dodatkowa 1:


Wyniki globalnego badania firmy doradczej Deloitte pokazują, że w opinii badanych firm \( 86\% \) z nich jest przekonanych o swoim dobrym przygotowaniu na wypadek kryzysu. Posiadanie planu zarządzania kryzysowego, jako osobnego dokumentu strategicznego, deklaruje \( 84\% \) badanych firm. Natomiast ponad jedna czwarta ( \( 26\% \)) wyraziła przekonanie o potrzebie zmian w obecnych planach, mając na uwadze doświadczenie ostatnich kryzysów w firmie [3].

Zadanie 1:

Treść zadania:
Proszę zastanowić się nad 3 przykładami firm, które zastosowały „Timing” w sytuacji kryzysowej i nie utraciły swojej pozycji rynkowej oraz reputacji marki. Określ, na czym polegała ich strategia zarządzania w sytuacji kryzysowej.

Zadanie 2:

Treść zadania:
Proszę wskazać przykłady 3 sytuacji kryzysowych, w których udało ci się szybko zareagować. Czy polecisz innym swoją strategie? Czy planujesz zmienić strategię w przyszłości, mając już doświadczenie zarządzania sytuacją kryzysową?

Materiały dodatkowe

  1. Koprowska, J., Młodzki, T., Podczas lockdownu podbili 30 nowych rynków i otworzyli punkt w Bostonie. Jak to możliwe? ICAN Management Review, 10.07.2020 (dostęp 29.09.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/podczas-lockdownu-podbili-30-nowych-rynkow-i-otworzyli-punkt-w-bostonie-jak-to-mozliwe/PsxzojrHN(external link)
  2. Koprowska, J., Podgórny, P., Gdyby nie pandemia, nie wpadliby na ten pomysł. ICAN Management Review, 29.05.2020 (dostęp 12.06.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/gdyby-nie-pandemia-nie-wpadliby-na-ten-pomysl/PJsIzPsFU(external link)
  3. Ślifirska, A., Jak komunikować pracownikom trudne decyzje w związku z koronawirusem? ICAN Management Review, 06.04.2020 (dostęp 23.09.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/jak-komunikowac-pracownikom-trudne-decyzje-w-zwiazku-z-koronawirusem/PfTDqPGKW(external link)
  4. Węglarz, A., Nowa oferta ważności w czasach kryzysu. ICAN Management Review, 16.07.2020 (dostęp 29.09.2020). Dostępne w ICAN Institute: https://www.ican.pl/b/nowa-oferta-wartosci-w-czasach-kryzysu/P1GoL4sS3(external link)

Ostatnio zmieniona Piątek 23 z Kwiecień, 2021 13:31:12 UTC Autor: Marzena Mamak-Zdanecka
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.